Ervaringsverhaal Het Rijks: “Als een echte ondernemer”

Geplaatst in: GoFuture nieuws, Onderwijs, vmbo bkg | 0

Dinsdag 16 januari, in de ING executive lounge met uitzicht op het N.E.C. veld, kregen 23 jongeren de kans om hun ondernemingsdroom te pitchen. De leerlingen van Het Rijks vmbo campus mochten hun idee voorleggen aan een panel van lokale ondernemers. Na negen weken lang het vak Ondernemen gevolgd te hebben, waren ze er klaar voor om hun plannen aan de ervaringsdeskundigen te laten zien.

Twan van den Hazelkamp, directeur Het Rijks: “Het niveau was nog nooit zo hoog als dit jaar! Jullie zijn goed aan de slag gegaan met het advies van de jury.”

Verdiende prijzen

Tijdens deze bijeenkomst werden 4 prijzen uitgereikt. Zo kreeg GetManaged, een idee voor een onderneming die social media regelt voor bedrijven, de “Ready – Set – Go” prijs. Dit bedrijf zou morgen kunnen beginnen. Global Sport Center kreeg de prijs voor het beste ondernemingsplan. Als maatschappelijk verantwoord bedrijf willen zij sporten voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten gaan realiseren. Voor Haar, een kapsalon, kreeg “De beste Pitch”, deze dames wisten hun idee zeer enthousiast over te brengen. VR-Glasses, een verhuurbedrijf voor virtual reality brillen kreeg de prijs voor het meest creatieve idee.
Kortom, een nieuwe generatie enthousiaste ondernemers is geboren. Dit bleek ook uit de goede pitches en passie waarmee de leerlingen vertelden over hun onderneming. Hoewel deze ondernemingen nu nog dromen zijn, zullen sommige zeker uitgewerkt worden en is Nijmegen zomaar een aantal ondernemende jongeren rijker.

Een zelfstandige schrikt niet van verandering

Ondernemender zijn is nodig. De jongeren van nu moeten zelfstandiger zijn en beter om kunnen gaan met de veranderende maatschappij dan voorgaande generaties. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar zulke ondernemende vaardigheden zitten bij niet iedereen in het bloed.

Daarom is Het Rijks vmbo campus begonnen met het keuzevak Ondernemen. In dit keuzevak is aandacht voor de dromen van leerlingen, maar ook voor de realiteit. Wat kost het om voor jezelf te beginnen? Waar moet je allemaal aan denken? Hoe zorg je dat jouw bedrijf uniek is? Dit alles en meer komt aan bod tijdens het tien weken durende programma GoFuture. Ook wordt gekeken naar welke vaardigheden een goede ondernemer moet hebben en is er aandacht voor gesprekstechnieken en pitchen.

Pitches

Jezelf verkopen is een van de belangrijkste vaardigheden voor een succesvolle ondernemer. Dus worden er tijdens die tien weken maar liefst twee pitch events georganiseerd. Niet gewoon voor de klas, maar voor een speciaal panel van lokale ondernemers. Mensen die ervaring hebben met ondernemen en die de leerlingen praktische adviezen mee kunnen geven. Oefenen voor het echie: daar leren ze van en kunnen ze iets mee in hun toekomst.

Dit artikel is in maart 2018 ook verschenen in TEO Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs..