“Autonomie, verbondenheid en competenties spelen een grote rol in het leren […] Intrinsieke motivatie is niet alleen essentieel om leerlingen zelfstandig te laten leren, maar ook van groot belang voor de docent om goed les te kunnen geven.” – Harold Bekkering in De Lerende Mens
Intrinsieke motivatie
Een ideaal beeld: Leerlingen komen enthousiast de klas binnen, ze hebben zin om aan de slag te gaan. Gemotiveerde leerlingen, dat is een geweldig iets. Maar hoe trigger je hun motivatie? En wil je ze gemotiveerd zien door de beloning die aan een taak gekoppeld is of van binnenuit gemotiveerd om de taak uit te voeren? Is hun motivatie dus extrinsiek of intrinsiek? Ideaal gezien zijn leerlingen intrinsiek gemotiveerd met hun schoolwerk bezig. Daar willen we naartoe.
Harold Bekkering bespreekt in zijn boek “De Lerende Mens” de zelfbeschikkingstheorie. Deze theorie legt uit dat er drie componenten zijn, die leiden tot intrinsieke motivatie. Deze componenten zijn autonomie, verbondenheid en competentie. Wat houden deze componenten in en hoe worden ze gebruikt binnen GoFuture om de motivatie van leerlingen te verbeteren?
Autonomie
Zorgen dat leerlingen zelf initiatief kunnen nemen en zelf de controle hebben over een taak, zorgt dat resultaten en motivatie verbeteren. Een zelfgekozen taak zal een leerling leuker vinden dan een opgelegde taak. In GoFuture legt een docent geen taak op, maar neemt hij de rol van coach aan. Een coach die met de leerlingen meedenkt en hen helpt in plaats van instrueert en beoordeelt. Daarnaast werken leerlingen aan een zelf bepaald doel: ze kiezen zelf wat voor onderneming zij willen starten om zo ondernemende vaardigheden te leren. Ze bepalen zelf welke vaardigheden en skills voor hun onderneming belangrijk zijn.
Verbondenheid
Naast autonomie is verbondenheid belangrijk om gemotiveerd te leren. De manier waarop we denken is gericht op verbinding. Ergens voor werken zonder dat iemand er iets om geeft is nooit leuk. In GoFuture werken de leerlingen in een team aan een gezamenlijk doel. Het werken in een team zorgt ervoor dat leerlingen ergens bij horen. Ze staan er niet alleen voor en kunnen samen overleggen. Deze sociale contacten zijn heel belangrijk. GoFuture geeft leerlingen een goede balans tussen (online) individueel leren en samenwerking in de klas.
Competentie
Ergens goed in zijn of iets kunnen, kortom competent zijn. Een doel van onderwijs is vanzelfsprekend het aanleren van kennis en vaardigheden. Deze worden gebruikt om problemen op te lossen. De truc is om bij elk nieuw probleem steeds nieuwe competenties te leren en zo bagage te verzamelen waarmee een volgend probleem ook opgelost kan worden. Een competentie bezitten houdt in dat je niet alleen een antwoord weet, maar dat je snapt hoe je moet handelen als je in een soortgelijke situatie terecht komt.
Om belangrijke competenties aan te leren en zo de algemene competentie van leerlingen te vergroten wordt in GoFuture gebruikt gemaakt van uitdagende taken waarop niet slechts één antwoord van toepassing is. Meerdere wegen leiden naar Rome en het is belangrijk dat je weet welke voor jou het beste werkt. Positieve feedback, die leerlingen in de game krijgen van de coach zorgt er overigens ook voor dat leerlingen zich competent voelen.