Patrick van Rijn geeft een groep leerlingen het vak Ondernemen op Melanchthon Wilgenplaslaan in Rotterdam:
“Ruim een half jaar lang hadden ik en mijn collega allebei drie uur per week een eigen groep voor het keuzevak Ondernemen. GoFuture is voor ons als coaches een hele mooie basis om van alles aan op te hangen. Voor elke les hebben we een PowerPoint gemaakt met onze doelen en wat we precies gingen doen. Aan het eind van de drie uur presenteerden alle teams steeds wat ze ontdekt hadden die les en keken we welke doelen behaald waren. Met deze structuur konden onze leerlingen het meeste uit zichzelf halen en omdat we ook huiswerk opgeven, kon iedereen zoveel tijd nemen als nodig was om verder te komen. Met het magazine en de online omgeving gingen ze thuis aan de slag.”
Eigen inbreng
“GoFuture zit vol met uitdagingen, ook voor ons als coaches. We gebruiken alle gametechnieken en steken veel tijd in het nakijken van alle uitdagingen. We vinden het erg belangrijk om overal feedback op te geven. De dingen die wij echt belangrijk vinden lichten we extra uit en presenteren we op een creatieve manier aan de leerlingen.”
Stapels CV’s
“Zo hebben we ons eigen ding gemaakt van de CV-uitdaging om de boodschap goed binnen te laten komen. De leerlingen moesten allemaal een CV inleveren dat ze hadden gemaakt bij Nederlands. Al die CV’s hebben we vervolgens verstopt in een pak printpapier. Daarna hebben we de leerlingen gevraagd: Hoe valt de jouwe hier nou in op? Uhm, ja… niet.
Ze kregen een week om een creatiever CV te maken. Het resultaat was geweldig! We kregen bijvoorbeeld een sleutelset van een automonteur met al zijn skills op verschillende sleutels.”
Teamwork
“Ook de vorming van de teams hebben we op een leuke manier aangepakt. Alle leerlingen moesten belangrijke vaardigheden of competenties van henzelf opschrijven op post-its en heel klein hun naam op de achterkant. Op basis van alle vaardigheden werden goed passende teams samengesteld.
Wat ik heel leuk vond was dat de leerlingen zelfs gingen onderhandelen om een gewilde vaardigheid in hun team te krijgen. Bijkomend voordeel was dat het teams maken zo geen kwestie van vriendjespolitiek werd.”
Als een huis
“Omdat we er zoveel tijd in hebben gestoken dit eerste jaar staat dit vak nu als een huis. We hebben veel geleerd, zo zullen volgend jaar de teams kleiner zijn dan nu en maken we de doelen nog actiever. Het is voor de leerlingen belangrijk dat ze voor ogen hebben wat ze allemaal kunnen doen.”