“Through many years of experiments and adjustments, I realized that everything we do is based on one or more of 8 Core Drives within Octalysis. This is important to keep in mind because it also suggests that if there are none of these Core Drives behind a Desired Action, there is no motivation, and no behavior happens.”

– Yu-Kai Chou in Actionable Gamification: Beyond Point, Badges, and Leaderboards.

 

Gamificatie (deel 1)

 

Sommige games kunnen mensen uren achter elkaar spelen. Maar wat maakt zo’n game nou zo aantrekkelijk?

Yu-Kai Chou was jarenlang gamer en heeft daarom gekeken naar wat mensen drijft om een game te spelen. Hij onderscheidt acht drijfveren die door games worden aangesproken en heeft hier een model van gemaakt, de Octalysis. Game-elementen die bij deze drijfveren passen kunnen worden gebruikt in een niet-game context. GoFuture is een voorbeeld van een niet-game context die wel gebruik maakt van gametechnieken. In drie delen bespreken we wat deze technieken inhouden, welke drijfveren ze aanspreken en hoe ze worden gebruikt binnen GoFuture.

 

Meaning

Het is belangrijk dat een game betekenis heeft. Het verhaal prikkelt mensen om te spelen of het kan het doel duidelijk maken. Dit zie je ook bij populaire games als Super Mario Bros, hier is de verhaallijn altijd de prinses redden uit de handen van Bowser. Binnen GoFuture is het opstarten van een (fictieve) onderneming of een event de verhaallijn die je als leerling volgt. Doordat het doel duidelijk is kunnen de leerlingen betekenis geven aan de context waarin ze dingen moeten doen. Er wordt niet gewerkt aan losse uitdagingen, maar de uitdagingen vormen samen een geheel. Stap voor stap werken de leerlingen, geholpen door de uitdagingen, aan een eigen onderneming. Naast de verhaallijn is het ook belangrijk dat je vooruit wil in een game, de tweede drijfveer van de Octalysis.

 

Accomplishment

Deze drijfveer gaat uit van je interne drive om vooruit te willen en iets te willen bereiken. Als je een game speelt is het leuk om level up te gaan. Je moet dan meestal een bepaald aantal punten halen voordat je het volgende level haalt. Dit is ook zo in GoFuture. De leerlingen krijgen punten voor de uitdagingen die ze maken. Als ze genoeg ervaringspunten halen gaan ze naar het volgende level. De accomplishment wordt ook steeds groter, doordat je elke keer meer punten moeten halen om naar het volgende level te gaan. Hoe meer punten de leerlingen verdienen, hoe meer ervaring en vaardigheden ze opdoen. Ze groeien zo van rookie naar topondernemer.