Hoe organiseer je een omgeving waarin leerlingen optimaal ondernemend leren?

Geplaatst in: GoFuture nieuws, Onderwijs | 0

Het leerlingenbestuur van de Vereniging Scholen voor Ondernemend leren vroeg het ondernemende leerlingen zelf en heeft onlangs het eerste advies aan alle scholen gepresenteerd. Ondernemend leren is voor álle leerlingen bedoeld. Maar hoe organiseer je dat dan als school? In dit advies staat wat ervoor nodig is om optimaal ondernemend te kunnen leren.

Om erachter te komen wat er leeft bij ondernemende leerlingen heeft het bestuur gesprekken gevoerd op vijf verschillende scholen. Wat blijkt: de leerlingen hebben zelf een goed beeld van wat zij nodig hebben.

Een paar opvallende en volgens ons belangrijke punten uit het onderzoek:

  • Leerlingen hebben behoefte aan een eigen ruimte om te werken én om te overleggen. Stil zijn en ondernemen gaan niet samen. Een algemene ruimte zoals een mediatheek of leercentrum waar computers staan maar waar je stil moet werken werkt niet.

Het is belangrijk dat de leerlingen hun eigen ruimte ook zelf bewaken. Ze worden graag aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid en zijn goed in staat om gedragsregels op te stellen die gelden in en om hun eigen ‘lokaal’.

  • Om leerlingen goed op weg te helpen is ongeveer een periode van drie maanden nodig met vaste bijeenkomsten, minimaal twee uur per week en bij voorkeur op het midden van de dag. Dat laatste wordt namelijk vaak anders opgelost. De laatste twee uur op vrijdag extra inzetten zorgt automatisch voor minder motivatie.

Ook hier mag na die drie maanden weer eigen verantwoordelijkheid gelden over wanneer leerlingen hun uren opnemen om aan hun project te werken.

  • Begeleiding hebben de ondernemers het liefst in de vorm van een groep docenten die inhoudelijk gespecialiseerd zijn op bepaalde thema’s en een docent die vooral het proces begeleidt en helpt zoeken naar opdrachtgevers en ondernemende projecten. Het is volgens de leerlingen zinvol als ook de docenten een aanspreekpunt hebben ter ondersteuning. Daarnaast is begeleiding door ondernemende ouderejaars in de vorm van buddies een goede aanvulling.

Meer informatie over dit advies kun je opvragen bij Scholen voor Ondernemend Leren.